Vítejte na webových stránkách věnovaných přeshraniční spolupráci v oblasti stratosférických letů

Stratosférická sonda letu SP-VONT ve vysoké atmosféře Země. Autor: HVM a SOSAStratosféra je velmi zajímavou vrstvou zemské atmosféry, která ve spodní části navazuje na nejspodnější troposféru, kde se vytváří počasí a na jejímž dně se pohybujeme.

Tyto specializované webové stránky vznikly v rámci projektu přeshraniční spolupráce mezi Hvězdárnou Valašské Meziříčí, p. o. a Slovenskou organizací pro vesmírné aktivity (SOSA). Projekt navazuje na předchozí úspěšné projekty, které jsme společně realizovali v posledních necelých deseti letech. Tyto společné projekty se zabývaly výzkumem stratosféry, vývojem stratosférických sond a přístrojů, ale i vzděláváním a popularizací.

Co na těchto stránkách najdete? Hlavní cílem těchto stránek je připravit přehledné informace o jednotlivých společně realizovaných letech do stratosféry, které jsou připraveny a dále doplňovány v části Databáze společných letů. Pro mnohé budou zajímavé nejen informace o akcích, které jsme již realizovali, ale také o akcích plánovaných, které najdete v části Společné akce.

Tyto hlavní části jsou pak doplněny stručnými informacemi o stratosféře (Co je to stratosféra), a jejím výzkumu a důvodech, proč je tak zajímavá pro výzkum i testování různých systémů a technologií (Proč do ní létáme) a dále základními informace o realizovaném projektu (Projekt SP-VONT) a informacemi o možnostech a příležitostech přeshraniční spolupráce (Spolupráce přes hranice).

Stratosférické lety a přeshraniční spolupráce

Hvězdárny jsou místem vzdělávání, popularizace, osvěty i zábavy v oblasti astronomie, meteorologie, ale také kosmonautiky, raketové techniky a celé řady dalších oborů přírodních věd, techniky i technologií.

Vypuštění malého pikobalónu z areálu valašskomeziříčské hvězdárny. Seminář v rámci projektu SP-VONT, listopad 2019.Jak se Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. dostala k výzkumu stratosféry? Odpověď je relativně jednoduchá! Díky spolupráci se skupinou nadšenců, ale také odborníků na celou řadu oborů, které nejenže umožnily přípravy a lety výzkumných, měřící i popularizačních sond do stratosféry, ale později také připravily a vypustily na oběžnou dráhu první slovenskou družici SkCube. Tato skupina nadšenců je známa pod zkratkou SOSA - Slovak organisation for space activities.

Od počáteční skromné spolupráce se už někdy v letech 2011-2012, jsem společně připravili první projekty podporující nejen přeshraniční spolupráci v této oblasti, ale také vzdělávání, přípravy a podpory mladých talentů, včetně společných letů do stratosféry. Právě těmto společným aktivitám jsou věnovány tyto webové stránky. Najdete zde téměř vše ze vzájemné spolupráce nejen Hvězdárny Valašské Meziříčí, p. o. a Slovenské organizace pro vesmírné aktivity, ale tak ze spolupráce s dalšími organizacemi, firmami, institucemi i jednotlivci.

Pohled na stratosféru z výšky kolem 35 km nad povrchem Země. Vrstvy stratosféry jsou vidět v pravé části obrázku nad zemským okrajem jako světle modré soustředné vrstvy obalující naší planetu. Autor: Hvězdárna Valašské Meziříčí, p.o. a SOSA, Let SDS-01,listopad 2013.

Stratosféra - jen krok do vesmíru

Důvodů proč je pro nás stratosféra tak zajímavá je více, než bychom si mysleli. Jedním z důležitých momentů je i skutečnost, že podmínky panující ve stratosféře jsou diametrálně odlišné od toho, co známe na zemském povrchu (teplota, tlak, vlhkost, intenzita kosmického záření, UV záření apod.) a blíží se podmínkám ve vesmíru.

Lze tedy ve stratosféře vyzkoušet většinu systémů a subsystémů budoucí družice, naučit tým techniků i vědců jak se "dělají družice". A to vše za velmi nízkou cenu v porovnání s cenou startů a provozu skutečných družic.

Dalším významným prvkem je také motivační a vzdělávací efekt pro mladé zájemce nejen o kosmonautiku, kosmickou techniku a technologie, o vesmír, ale také o přírodní vědy, moderní technologie apod. Právě lety do stratosféry mohou být velmi přítažlivým a motivujícím mezistupněm před krokem do opravdového vesmíru, na oběžnou dráhu Země.

Kromě toho všeho panují ve stratosféře extrémní podmínky, najdeme zde také prachové částice všeho druhu, zajímavý chemismus a dokonce i živé tvory. Kromě toho máme pod sebou už značnou vrstvu atmosféry, která nám jinak brání ve výhledu do okolního vesmíru například v ultrafialové části spektra. Mimo to je zde i výrazně zvýšená hladina kosmického záření, které má negativní vliv nejen na techniku, ale také na organismy. A mohli bychom dále pokračovat.

Podrobnější informace o důvodech, proř je z mnoha hledisek stratosféra tak zajímavá pro výzkum i jako prostředek ke vzdělávání a předstupněm cest a aktivit ve vesmíru najdete na samostatné stránce Proč létáme do stratosféry?

Stratosféra pro spolupráci a výzkum

Tyto webové stránky si kladou za cíl představit společné aktivity, informovat o připravovaných i úspěšně realizovaných společných aktivitách, ale také představit širší odborné veřejnosti, studentům, představitelům inovačních firem a zájemcům z řad široké veřejnosti. Dále však také představit základní informace o velmi zajímavé vrstvě zemské atmosféry - stratosféře, kde jsou již okolní podmínky velmi podobné jako v kosmické prostoru, na oběžných drahách kolem Země. Je zde nízká teplota, velmi nízký tlak, vysoká intenzita kosmického záření i krátkovlnného elektromagnetického záření.

Je zde možné nejen studovat toto zajímavé přírodní prostředí, vlivy člověka na jeho stav, ale také zde testovat celou řadu technických systémů, které chceme dále využít při dobývání kosmu...

NOVINKY

Stratosférický let SP-VONT - úspěšný

30.12.2019

1. prosince v dopoledních hodinách odstratoval z letiště v Malých Bielicách (u Partyzánského, Slovenská republika) stratosférický balón pod kódovým označením SP-VONT, který nesl několik experimentálních modulů, které jsou díle mladých inženýrů, vědců a techniků z obou stran hranice. V tomto článku vám přinášíme základní informace a také několik snímků z přípravy, letu i přistání a také unikátní snímky přímo ze stratosféry.

Na hranici vesmíru společně

19.12.2019

Je to pás široký několik desítek kilometrů, jenž nás dělí od nekonečného vesmíru. Snad proto stratosféra člověka neustále fascinuje. Touha prozkoumat tamní prostředí a dozvědět se o něm co nejvíce je tak silná, že čeští a slovenští odborníci jí zasvětili další projekt přeshraniční spolupráce, tentokrát s názvem Společně na hranici vesmíru. Právě o něm jsme si povídali s ředitelem valašskomeziříčské hvězdárny Liborem Lenžou.

Předmět zájmu: Stratosféra

14.08.2019

Za „Rok technologií a stratosféry“ mohou letopočet 2019 s trochou nadsázky označit čeští a slovenští kolegové, mezi nimi i pracovníci Hvězdárny Valašské Meziříčí. Společně budou realizovat projekt s názvem  Společně pro podporu vzdělávání v oblasti nových technologií, který je i tématem následujícího rozhovoru s ředitelem hvězdárny Liborem Lenžou.

Projekt SP-VONT zahájen

04.06.2019

Cílem projektu přeshraniční spolupráce, který byl zahájen od počátku roku 2019 a měl by trvat do konce roku, je zvýšit intenzitu a rozsah spolupráce v příhraniční oblasti mezi různými subjekty v oblasti výzkumu, vývoje, vzdělávání i průmyslu. Rádi bychom do realizace projektu a jeho aktivit zapojili více partnerských organizací.